jueves, diciembre 17th, 2009...15:38

HOPENHAGEN, una iniciativa entre el ciberactivisme i la publicitat

Jump to Comments

BENVINGUT A HOPENHAGUEN
Hopenhaguen és un moviment, un moment i una oportunitat per a un nou començament. És l’esperança de que aquest desembre a Copenhaguen -durant el Fòrum de Canvi Climàtic de les Nacions Unides- puguem construir un millor futur per al nostre planeta i un mode de vida més sostenible. L’esperança de poder crear una comunitat global que duga els nostres líders a prendre les decisions correctes. És la promesa de que al solucionar la nostra crisi ambiental, puguem també solucionar la nostra crisi econòmica.
Hopenhaguen és canvi- i eixe canvi serà alimentat per tots nosaltres.”

Així som rebuts a la pàgina web de Hopenhaguen,una campanya social generada per la International Advertising Association (Associació Internacional de Publicitat) en representació del recolzament que dóna la industria publicitària a les Nacions Unides. Així, la campanya gaudeix de l’ajuda de tres grans espònsors, que consten com a socis: Coca-Cola, Siemens i SAP, i de la col•laboració d’una llista creixent de “Amics de Hopenhaguen”, tan variats com AOL, la revista Cosmopolitan, Google, The Japan Times, Pandora o Marks & Spencer, fins arribar a quasi dos centernars de col·laboradors.
COPE-HOPE
Fent un joc de paraules, el lema del moviment és “Let’s turn Copenhagen into Hopenhagen”, una cosa així com: Fem de Copenhaguen un Hopenhaguen, llençant un missatge d’esperança (hope).
El punt central n’era la celebració de la XV Conferència Internacional sobre el Canvi Climàtic a Copenhague, entre el 7 i el 18 de desembre. Aquesta cita, se suposa, representa una oportunitat per passar de les intencions a l’acció a l’hora de cuidar el planeta. El que ocorre és que encara que tothom parla, ningú es posa d’acord per actuar-hi. Amb aquest motiu, l’agència publicitària Ogilvy (responsable de la campanya “SaveOurSeas” per a Greenpeace; “Plan Professional de 8 a 20h” per a Telefónica Movistar; “Play a Sport” per a Adidas; i anuncis per a Cacique, Coca Cola Zero, Ford o Siemens, entre molts altres), triada després d’un concurs amb molta competència, llençà la campanya “Hopenhagen”, recolzada per l’ONU, a fi de mobilitzar els ciutadans per a que prenguen accions decisives per combatre el canvi climàtic i així obligar també els líders mundials a prendre’n part.
Després d’entrevistar 50 líders d’opinió a nivell mundial i realitzar un “brief” creatiu, Ogilvy arribà a la conclusió de que el canvi social no ocorreria si no eren els ciutadans del món els qui ho exigien. Així, aquesta campanya/moviment, en la que actualment treballa un equip multidisciplinari de vàries agències de comunicació, es proposà un important objectiu: la firma d’un nou tractat internacional sobre el clima més just per a tots i que entraria en vigor quan expire el primer període de compromís del Protocol de Kyoto el 2012. Aquest document seria entregat als líders de 192 països diferents, presents a la cita danesa.

Però aquest novedós exemple de campanya, que apelava al sentiment i no a la rentabilitat comercial, presentava certes incògnites: com unir als ciutadans de diferents punts del planeta? I com fer arribar les seues veus als líders mundials? Hi ha massa distància física i institucional… La solució, com no, fou Internet.
Així, a més de difondre la campanya per mitjans tradicionals com la televisió i la premsa escrita, Ogilvy desenvolupà un programa de comunicació integral que incloïa la creació d’una web per a “convertir-se en ciutadà de Hopenhaguen”. D’aquesta manera el seu missatge es propagaria de forma viral, amplificant la veu de la població, ajudat de varies eines de comunicació on-line i xarxes socials, com ara comentaré:

– A la pàgina web (disponible en xinés, espanyol, alemany, francès i anglès) es fa una crida a tots els seus visitants per a que es convertisquen en ciutadans de Hopenhaguen. Tots aquells usuaris que visiten la web podran signar la petició contra el canvi climàtic i compartir amb la resta del món els seus missatges d’esperança.
MapaHopenhagen
– De la mateixa forma es pot obtenir un Passaport Hopenhaguen a Facebook i aconseguir diferents segells després de complir una sèrie de reptes per fer del món un lloc millor. Convidar amics i familiars és una de les accions que ens donaran punts en aquest passaport virtual.
passport
– Una altra forma d’ajudar és “mostrant la teua ciutadania”, és a dir, inserint un dels botons web interactius o banners disponibles al nostre perfil de Facebook, MySpace, lloc web o blog.
– Així mateix, també et pots fer seguidor o “fan” de Hopenhaguen a través de Facebook, seguir el moviment a Twitter per compartir els teus pensaments sobre la campanya i el debat sobre el canvi climàtic, o veure els vídeos a Youtube.
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RK3HZg7GA3w" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/3SbyHuwARhE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
– Enviar un e-mail també és una forma de “difondre esperança”. A la pàgina web diu que “si anem a fer que aquest moviment realment funcione, necessitem generar major inecria. Ajuda a donar més energia a aquest moviment convidant tots els teus coneguts a que s’involucren”. Quan cliquem sobre “Envia un e-mail”, apareix un missatge ja pre-dissenyat (encara que es pot modificar a voluntat) amb l’assumpte (Subject): “Become a citizen of Hopenhagen”. Al cos (Message), explica què és el moviment Hopenhguen, qui el va crear, per què cal actuar, com pots ajudar… Tot amb el desig de “liderar els líders” i “garantir un futur més saludable”.
Envia1Email
– La darrera forma de col·laborar es titula “Actua a la teua localitat”, i proposa dur la campanya als carrers amb una samarreta de Hopenhagen.
SAMARRETES HOPENHAGEN

La web, a més, mostra enllaços a:
EL MOVIMIENTO CLIMÁTICO: Conoce más acerca de otras campañas de acción climática en las que puedes involucrarte.
EL NUEVO ACUERDO CLIMÁTICO: Para una inmersión más profunda acerca de los problemas alrededor del cambio climático, eche un vistazo a “El nuevo Acuerdo Climático” de la WWF.
SITIO OFICIAL DE COP15: A dónde ir para detalles específicos acerca de la conferencia.

La maquinària ja està en funcionament, ara falta veure si la gent l’utilitza, si no s’espatlla i, el més important, si els qui manen li fan cas als seus “productes”. Cal tenir ESPERANÇA en HOPENHAGUEN…



Deja un comentario


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 13 2 ?