lunes, diciembre 7th, 2009...01:59

Consume Hasta Morir (Part 2)

Jump to Comments

Bé, com s’ha dit en Consume Hasta Morir (Part 1), en aquesta nova entrada tractaré d’explicar el funcionament del projecte ConsumeHastaMorir.org, desenvolupat al voltant de dos eixos: consum i comunicació.

-CONSUM: el logotip, un carret del supermercat amb una creu (està en l’entrada anterior) reflexa el consum irracional i insostenible en la nostra societat.

-COMUNICACIÓ: conèixer i aprofitar els recursos de la nostra societat suposa investigar els llenguatges mediàtics, incloent el llenguatge publicitari.

La principal forma de donar a conèixer les iniciatives d’aquest col•lectiu és la xarxa. A la seua pàgina web es recull tot el material gràfic contrapublicitari creat pels membres del projecte i també per col•laboradors especials. També es difonen treballs d’altres col•lectius o accions al carrer. Si ens interessa, des de la mateixa pàgina es poden enviar els contraanuncis mostrats a qualsevol correu electrònic. Així mateix, hi ha altres llocs web que se’n fan ressò del projecte i ajuden a difondre’l.

Així doncs, el projecte començà només amb un lloc web, però amb el temps s’ha anat estenent a altres activitats, ja que es va considerar que combinant-ho amb altres tipus de mitjans i suports encara arribarien a més gent. Les altres accions que duen a terme són:

Difusió de material publicitari en exposicions i mostres de cartells; CD, DVD (aquest material, en alta resolució, s’envia gratuïtament als col•lectius socials o mitjans gràfics que ho sol•liciten); intervencions en ràdio, TV… A més també disposen de publicacions impreses, com “Contrapublicidad”, un llibre preparat per ConsumeHastaMorir consistent en la recopilació d’alguns dels seus contraanuncis i textos. El llibre està editat per Libros en Acción (l’editorial de Ecologistas en Acción), però també es pot descarregar en la pròpia pàgina del projecte.

PORTADA_librochm_3d_peq

Difusió teòrica: Xerrades i videoprojeccions sobre publicitat, contrapublicitat, mitjans de comunicació i consum. Participació en debats.

Investigació i assessorament: tallers de contrapublicitat i anàlisi crític dels anuncis, creació de material pedagògic, assessorament en campanyes publicitàries.

A més, puntualment es convoquen activitats o operacions de boicot a través de la xarxa, com el Dia sense Compres, celebrat el 27 de novembre des de l’any 1992 (ja abans d’existir ConsumeHastaMorir).

jpg_DIASINCOMPRAS09_WEB

És una cosa semblant a un dia de vaga del consumidor, una operació de boicot no contra un producte o una multinacional concreta, sinó contra la societat de consum general. El fet de triar eixa data és que coincideix amb l’inici oficial de la campanya nadalenca, quan empreses i publicistes fan les seues imposicions consumistes. Així, en el Dia sense Compres s’anima a tota la població a no acudir a comerços i grans magatzems, reduïr al màxim les compres d’eixa jornada, i sortir al carrer per a denunciar l’actual sistema socioeconòmic.

Es tracta d’una iniciativa mundial, i cada any són més els països que s’hi adhereixen. Les formes en que les diverses organitzacions internacionals es manifesten són molt variades, però mantenen en comú una crítica al model de consum en el que estem instal•lats. El Dia sense Compres no és una revolució, però sí un d’eixos espais en els que la ciutadania busca un lloc per manifestar-se i expressar el seu descontent.

En el cas concret d’Ecologistas en Acción, s’organitzaren diferents activitats en varies parts de l’estat espanyol, com jornades de cinema “anticonsumistes”, visites guiades a locals i tendes amb projectes de consum crític i responsable, xerrades sobre alternatives al sistema actual, mercats del troc (Mercadillo del Trueque) i exposicions de contrapublicitat.

I ara, com que supose que ja en tindreu ganes, vaig a mostrar-vos alguns dels contraanuncis de que he parlat al llarg de les entrades, acompanyats d’una xicoteta referència:

Ojo, mancha conciencias. Ojo, recién pintado: el banco de la calle mancha conciencias. Por el derecho a una vivienda digna.

manchaconciencia

Ibertrola, energía limpia… todo rastro de vida. El lavado de cara en empresas del sector energético es recurrente. Curioso, teniendo en cuenta que son las más contaminantes.

ibertrolalimpia

– Ara, una que ens toca de prop, Nuevo Periodismo. Hoy promocionamos unas noticias sobre el mundo acompañando al obsequio diario.

nuevoperiodismo

– I, com que ve Nadal, aquesta de regal: Absoluto Consumo. La fiesta de Navidad es la época más propicia para el consumo de todo tipo de bienes. Es la época de mayor instigación publicitaria y la de mayor índice de consumo irresponsable.

absolutoconsumo

Si vos ha semblat poc, clicant ací en trobareu molts més. I a l’ adreça consumehastamorir.blip.tv están disponibles també els videonanuncis.

Vinga, a gaudir i a reflexionar!



816 Comments

  •   Jessica Martorell
    diciembre 16th, 2009 at 19:53

    Allò de la contrapublicitat crec que és un tema molt interessant però alhora prou desconegut per la majoria. Recorde fent el treball de Publicitat com descobrirem un món de contrapublicitat que, a banda de ser divertit, incitava molt a la reflexió.
    Per cert, desconeixia el dia Sense Compres! De fet és lògic que no conegam aquest dia ja que, algú l’ha vist anunciat a la televisió o ha sentit alguna vegada parlar d’ell a algun informatiu? Jo no! També “lògic” dins la lògica de la la indústria audiovisual.

    Bona entrada! 😉

  • Jessica, lógicament, com tu has dit, jo també desconeixia la celebració del Dia sense Compres fins que no vaig començar a estudiar el projecte de ConsumeHastaMorir. Es més, assabentada ja de que el dia 27 de novembre es feia aquesta mena de reivindicació a nivell mundial, vaig parar atenció per veure si algun mitjà tradicional, fos ràdio, Tv o premsa ho recollien. Però no. Saps que vaig escoltar, en canvi? Doncs a la ràdio (no recorde quina emisora) deien que eixe divendres era comercialment parlant un dels dies més importants als EEUU, ja que significava l’inici de la campanya nadalenca i que els venedors estaven molt contents per l’èxit que estaven tenint.
    El “Black Friday” és una tàctica comercial dels Estats Units (de moment només allà… però tot arribarà) que s’aplica el primer divendres després del dia d’Acció de Gràcies. Totes les grans cadenes i companyies fan descomptes i ofertes especials eixe dia, fent el possible per a fomentar el consum/consumisme de la societat en aquestes dates. Apple España, per exemple (el que he dit: tot arriba), anunciava a la seua pàgina web que el 27 de novembre celebrarien el “Día Especial de Compras en la Apple Store por Internet” prometent promocions úniques.
    Quina diferència dins d’un mateix dia, no?

  •   Jessica Martorell
    diciembre 30th, 2009 at 12:41

    Increïble. Queda ben evident com qualsevol moviment de denúncia cap aquest consumisme ferotge en el qual estem endinsats ,es atacat i silenciat pel mateix sistema. Increïble.
    Gràcies per la informació Ingrid! 😉

Deja un comentario


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 10 9 ?